Sahibine 3.4 Milyar kazandıran Snapchat

Snapchat halka arz haberi, insana vay be dedirten 3.4 miyar dolarlık hisse arzı, kabaca hesapla hisse başına 200 milyon hisse 17 $ dan, sabah sabah ekonomi haberi veren kanalları gezmeyi severim, öylesine bir bakarken bu habere denk geldim. Uzun süredir internet dünyasında olan birisiyim, hani insan nerden nereye diye düşünmeden edemiyor, 2000 yılının en populer uygulamalarından birisi olan mirc yani irc relay chat, o günler için zamanın sosyalleşme medyası sayılırdı, tabi bildiğimiz anlamda sosyal medyanın kendisi için biraz zaman geçmesi gerekti.

Hiperaktif olmanın verdiği gazla aynı anda aklımdan bir kaç şey geçiyor, hani dünya çapında en namlı defineci olsanız ve yıllarca süren araştırmalarınız neticesinde Tutankamon benzeri bir hazine bulsanız dahi bunca milyar dolar sanırım zor eder, alın elinize bir hesap makinesi ve hesaplayın kaç ton İspanyol altını gerekiyor, birde verilen emeği dşünün bu çapta para edebilecek bir hazine olsa olsa denizin dibinde olur, bulması bir dert çıkartması başka dert, diğer yandan bir fikriniz oldumu hiç bir yere kıpırdamadan sadece bilgisayar başında bu fikri geliştirebilirsiniz, hani bir ekip kurma şirketleşme gibi faaliyetler için harcıyacağınız zaman kıyaslanamayacak kadar az kalıyor diye süylüyorum, geleneksel başarı üyküsüne giden yol, kabaca 30 kişilik bir kadroya ulaştınızmı zaten artık işe alımlarda muhtemelen bir insan kaynakları sorumlunuz bu işlere bakmaya başlar sonrasında günlük haftalık toplantılarla ekibinizi motive eder biraz rekabet ortamı yaratır ve elinizdeki hizmeti daha da geliştirmeye bakarsınız. Eğer doğru ürün için çalışışmışsanız ve zamanlamınızda iyi ise birde bakmışsınız 2-3 yıl gibi kısa bir sürede şirket değeriniz miyar dolar(lar) ediyor.



Bu tarz web uygulamaları (web applications) için altın kural tabiki daha çok insana ulaşmak yada sizin sunduğunuz bu hizmetin yaygınlaşması ve daha çok insan tarafından kullanılması, burada sanırım sihirli sözcük mobil uygulamalar tabi Android işletim sistemi için olanlar açık ara başı çekiyor, google store yani bu konudaki en büyük mağaza payının sahibi olan en büyük arama motoruda bu konuda en yaygın kullanıma sahip mağazacı oluyor, hemen her iyi fikri olan geliştirici burada kendine yer bulabilir, anlayacağınız google internete dükkan açmış tabi buna dükkan demek biraz basit kalıyor, gerçek dünya projeksiyonu olsa olsa AVM olur.

Kar edemeyen ürün bir anlam ifade etmiyor, şahsi fikrimi sorarsanız bu Snapchat çok gereksiz bir uygulama ve benim açımdan gerçek dünyada bir kaşılığı yok, günümüzde bir ürünü değerli kılan şey reklam alma kapasitesi, zaten başarılı oldunuzmu bütün gözler sizin üzerinize dönüyor bu noktada önemli olan elinizdeki ürünün reklam dünyasında bir kaşılığının olması. Tamam popülersiniz interneti olan kullanıcıların yarısından fazlası sizin uygulamanızı kullanıyor ama bu ürün size para kazandırmıyor işte bu olmadı, geleceği görebilen vizyon sahibi insanlar bu aşamada kendini geliştirip elindekinden para kazanmanın bir yolunu buluyor yada bulamıyor, zamanında mirc programı interneti kullanan hemen her bilgisayarda winzip gibi yüklü olan bir programdı ama sahibini zengin etmedi yada hisseleri borsada kalka arz olmadı.

Arama motoru olarak google tartışmasız bir numara ve youtube 2. en büyük arama motoru ve bu 2 hizmet açık ara lider ve aradaki uçurumların kapanması sanırım uzun süre söz konusu olmayacak, reklam alma kapasitelerini konuşmaya zaten gerek yok ama youtube bu konuda gerçekten kendi potansiyelini geliştirmeyi bildi, addblock olmayan bir browser açınca youtube reklamlarınıda görüyorum, aynı videoda birden fazla reklam olması işin tadını biraz kaçırmış ama iş bilenin kılıç kuşananın.

Kısaca Snapchat bir balon, aynı Twitter gibi gereksiz ve kar etmeyen bir uygulama ama borsa yatırımcıları teknoloji hisselerini seviyor, işin sonu batak olsa bile geçmişten günümüze yapılmış yatırımlara baktığımızda bunu görüyoruz, kazanç elde etme kapasitesi olmayan teknoloji ürünleri (apk ismini sıkça görmeye başladık ya hani) batma ihtimallerine karşın her zaman cazip bir yatırım olacak burda işin içine 1 koyup 3 alma ihtimalleri giriyor tabi en büyük cazibede zaten burda, risk yoksa başarıda yok.

Facebook ile gelen mesajlaşma arayüzü ve Skype gibi bir yazışma programı varken, bu 2 uygulama son derece yaygın olarak kullanılıyorken ve mobil dünyada yeterince yagın iken bu Snapchat haberi hakkında bir şeyler yazmak istedim, hani bilgisayarımda mirc her daim yüklüdür, malum eski toprak bilgisayar kullanıcısıyım ama Twitter asla bana cazip gelmedi, gerek mesaj yazmadaki sınırlama gerekse görsel ve interaktif içeriği olan sosyal medyayı tercih etmem nedeniyle kullanıcısı olmadı, tabi birde şu Twitter fikir adamları, bilmişleri kalemşörleri, dağalın bakayım ordan, benim için ne kadar lafazan olduğunuz değil, insanı ne kadar sevdiğiniz, değer verdiğiniz ve yardımcı olduğunuz önemli. Espri bir yana, sosyal medyanın körüklediği ve zaten genlerimizde var olan popüler olma, sevilme ve başka insalar tarafından taktir edilme güdüsü sosyal medyada fazlasıyla kendisine yer buluyor, yani tatmin duygusu, tabi asıl tatmin karşı cins tarafından beğenilip rağbet görme, yoksa kimsenin reklamları falan taktığı yok, buna çare bulacak olan reklam sektörü, yoksa heme herkesin amacı ortamdan bir hatun tavlamak.

Kısaca sosyal medya bahane hatunlar şahane, birileri sosyal medyayı keşfetmiş sonra işe reklamıda katabileceğini anlamış, sonuçta insanların topluca bulunduğu her yerde bir rant bulunması söz konusu, aslında potansiyel olan insanın ta kendisi.



Ahanda chatin babası ve anası sayılan mirc'in asıl tercih edilme sabebi Hatun bulma olayları

Sahi aklıma gelmişken ekleyeyim, text tabanlı mirc zamanlarının en yanıltıcı olayı belkide internet yalanlarıydı, konuştuğunuz kişi gerçekten kendisimi, rol kesen birimi, sahiden bir hatun mu yoksa sapık bir herif mi gibi akıllarda bir sürü soru işareti bırakan ve havada kalan konu, tabiki konuştuğunuz kişi ile buluşuncaya kadar cevapsız kalan sorular, küp gibi şişman olup konuşurken sırım gibi incecik olan kız sohbetleri, illa ki bir arkadaşınızın başına gelmiştir ve birilerinin böyle bir anası vardır, işte pusuya yatmış msn ezber bozup görsel özellikleri ve kameralı sohbet imkanı ile mirc'in pabucunu yıllar sonra dama atmıştı, bu durumda en azından karşınızdaki kişiyi görme ve sesini duyma imkanınız oldu, kavun değilki koklayasın mubarek ama en azından göz görünce biliyorsun karşındaki gerçek. Diyeceğim o ki, mevcut bir ürünü geliştirip özellik katmak zamanın gereklerine göre uyarlamak karşılığını göreceğiniz bir gelişim, yeterki doğru şekilde uygulansın, insanlar size bunun cevabını ve ödülünü verir.


No comments :

Post a Comment